Kalenderilik-Bektasilik-Hurufilik inancinda asik tarzi siir geleneginin önemli temsilcilerinden olan Muhyiddin Abdal in dogum ve ölümü tarihleri hakkinde kesin bilgiler bulunmamaktadir..16.yüzyilda yazilmis bazi kaynaklarda siirlerine rastlanmaktadir..Pertev Naili Boratav ,Muhyiddin Abdal i 16.yüzyilin en önemli iki sairinden biri olarak görürken ,A.Yasar Ocak,Muhyiddin Abdal in adini da Kalenderi sairleri arasinda ziktermekte ,onu 16.yüzyilin sonlari ile 17.yüzyilin baslarinda yetismis Kalenderi sairlerin en kuvvetli temsilcisi sayilmasi gerektigini belirtmektedir..Ocak,Muhyiddin Abdalin siirlerinin en ileri derecede Sii ve Hurufi inanclarini aksettiren birer belge mahiyetinde oldugunuda söylemektedir..
Siirlerinde Haci Bektas Veli, Otman Baba, Balim Sultan,Nesimi..vb.
gibi Alevi-Kalenderi-Hurufi-Bektasi Ulularindan bahsetmektedir..Bunun yaninda Yunus Emre, Hatayi, Kaygusuz Abdal ve Nesimi gibi sairlerin etkisinde kalindigi bilinmektedir..
Muhyiddin Abdal in dogum yeri olarak elde kesin bilgiler yoktur,Ancak Sairimizin Aydin dan Edirneye geldigi ve bugün mezarinin bulundugu ileri sürülen Cöke ye yerlestigi ifade edilmektedir..Sairimizin mezarinin/türbesinin bulundugu yer olan Hacidanisment köyü halkinin tamamina yakini ,kaynak kisilerin ifadelerine göre Aydin dan gelmislerdir..Rivayetlere göre Danismentogullarinin bir beyi olan ve buraya Aydindan gelen Muhyiddin babanin Haci,Sari,Süleyman adlarini tasiyan 3 oglu vardir..Muhyiddin Abdal bugün Muhittin Baba Tepesi olarak bilinen kalede yasarken ogullari ayni adi tasiyan birbirine yakin 3 köye yerlesmişlerdir..Bu 3 köyün adinin Muhyiddin Abdalin cocuklarinin adindan geldigi ileri sürülmektedir..( Bu köyler Edirne ,Lalapasa ilcesine baglidir.)Ayrica Hacidanisment köyünün eski adi Cöke dir..
Muhyiddin Abdalin Seyrannamesi olarak bilinen bir manzumesi vardir.Seyranname onüc dörlükten olusmus loup,hece ölcüsünün sekizli kalibiyla meydana getirilmistir,kafiye ve anlatim bozukluklari görülmektedir..Muhyiddin Abdal siirlerinde genellikle Kalenderi-Bektasi-Hurufi inanclarini dile getirmis bir tekke sairimizdir
İnsan İnsan Dedikleri
İnsan insan dedikleri
İnsan nedir şimdi bildim
Can can deyü söylerlerdi
Ben can nedir şimdi bildim
Kendisinde buldu bulan
Bulmadı taşrada kalan
Müminin kalbinde olan
İman nedir şimdi bildim
Bir kılı kırk yardıkları
Birin köprü kurdukları
Erenler gösterdikleri
Erkan nedir şimdi bildim
Sıfat ile zat olmuşum
Kadr ile berat olmuşum
Hak ile vuslat olmuşum
Mihman nedir şimdi bildim
Muhiddin der Hak kadir
Görünür herşeyde hazır
Ayan nedir pinhan nedir
Nişan nedir şimdi bildim
İnsan İnsan - Fazıl Say paylaşan: scarpia1903
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder